The Role of People's Business Credit (Kur Syariah) on he Turnover of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) Customers of PT Pegadaian Syariah in Sampang Regency Peran Kredit Usaha Rakyat (Kur Syariah) Terhadap Omset Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Nasabah PT. Pegadaian Syariah Di Kabupaten Sampang

Main Article Content

Erikawati Erikawati
Elfira Maya Adiba

Abstract

KUR sharia is one of the products offered by Pegadaian Syariah to help micro, small and medium enterprises (MSMEs) develop their businesses using sharia principles. The aim of the research is to analyze the differences in MSME turnover in Sampang Regency before and after receiving sharia KUR financing. This research was carried out from December 2023 to January 2024. The number of samples used was 59 respondents. This research uses comparative quantitative research methods. The data collection and analysis method is through primary data in the form of distributing questionnaires. The data analysis technique used in this research is purposive sampling. The research results show that KUR Syariah financing has a significant influence on the turnover of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in Kab. Lacquer. This is reinforced by the results of data analysis using the paired sample t-test and simple linear regression test, namely the significant value is 0.000 < 0.05 so it can be concluded that after obtaining KUR Syariah financing there has been a significant increase.

Article Details

Section
Articles

References

Astuti, I. I. (2021). UMKM Sebagai Pembangkit Ekonomi Masyarakat di Masa Pandemi Berbasis Digital Marketing. Eksaminasi: Jurnal Hukum, 1(1), 59–65.
Detyena, F., & Dona, E. (2023). Prosedur Pemberian Kredit Mikro Usaha Kecil Dan Menengah Pada PT. Pegadaian (Persero) Cabang Terandam Padang. Osf.Io, 1(1), 4. https://osf.io/f52dz/download
Epi, F. A. (2023). Analisis Fiqih Mu’amalah Terhadap Sistem Pembayaran Mu’nah Agunan Pada Kredit Usaha Rakyat (KUR) Syariah Di Pegadaian Syariah UPS Cibabat. Bandung Conference Series: Sharia Economic Law, 3(2), 344–349. https://doi.org/10.29313/bcssel.v3i2.7588
Herlinawati, E., & Arumanix, E. R. (2017). Analisis Pendapatan Umkm Sebelum dan Sesudah Menerima Kredit Tunas Usaha Rakyat. Jurnal Indonesia Membangun, 16(2), 1–13. http://jurnal-inaba.hol.es
Kartawinata, B. R., Wijayangka, C., Dabinda, H. R., & Aprilia, S. (2020). Analisis Perkembangan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (Umkm) Sebelum dan Sesudah Memperoleh Pembiayaan dari Lembaga Keuangan Syariah. ECo-Buss, 2(2), 22–29. https://doi.org/10.32877/eb.v2i2.108
Maulidah, A. (2020). Analisis Proses Pelaksanaan Pembelajaran Keterampilan Tata Boga Membuat “Kue Pastry” bagi Warga Belajar Paket C Kelas XI IPS di SPNF SKB Kota Samarinda. Pepatudzu : Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 16(2), 72. https://doi.org/10.35329/fkip.v16i2.1763
Mongkito, A. W., Putra, T. W., Imran, M., Novita, K., & Ansar, A. N. (2021). Implementasi Pembiayaan Kredit Usaha Rakyat (Kur) Mikro Syariah Dalam Pengembangan Usaha Mikro. Robust: Research of Business and Economics Studies, 1(1), 91. https://doi.org/10.31332/robust.v1i1.2886
Muljanto, M. A. (2020). Pencatatan dan Pembukuan Via Aplikasi Akuntansi UMKM di Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Pangabdhi, 6(1), 40–43. https://doi.org/10.21107/pangabdhi.v6i1.6926
Nandaningsih, N., & Anugrah, Y. D. Y. (2021). Konsep Pembiayaan Mudharabah dalam Perbankan Syariah. Muhasabatuna : Jurnal Akuntansi Syariah, 3(1), 61. https://doi.org/10.54471/muhasabatuna.v3i1.1095
Nasrullah, N., Adiba, E. M., & Diar, T. R. (2022). Keengganan Umkm Di Sekitar Wisata Religi Dalam Mengambil Pembiayaan Bank Syariah: Sebuah Studi Di Madura. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 9(1), 34. https://doi.org/10.20473/vol9iss20221pp34-46
Nurtanto, A., Sitorus, P., Ramadhan, R. R., & Kusumah, A. (2023). Produk Kredit Usaha Rakyat PT. Pegadaian Kota Pekanbaru Kepada Pelaku UMKM. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Merdeka EMBA, 2(2), 38–42. file:///C:/Users/user/Downloads/Aditya+Nurtanto+New (1).pdf
Rifqi, F., & Makhtum, A. (2023). Efektivitas Program Kredit Usaha Rakyat(KUR) Syariah PT.Pegadaian Untuk Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah. Studi Keislaman, 9, 1–28.
Sartika, D. (2018). Pengaruh Modal Terhadap Omset Pada Pelaku Umkm Di Seluruh Kecamatan Pekanbaru. Jurnal Daya Saing, 4(2), 234–239. https://doi.org/10.35446/dayasaing.v4i2.240
Selong, M. T. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Omset Penjualan Pada Kedai Tentang Kita Minum Cokelat Kekinian Kota Sorong. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(3), 880–887.
Sidiq, P., & Denok, S. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif (Della (ed.); 1st ed.). Pascal Books.
Sucitra, A., & Latifah, F. N. (2023). Strategi Bauran Pemasaran 4P Dalam Produk Pembiayaan Kur Syariah Di Pegadaian Syariah. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 6. https://journal.uir.ac.id/index.php/tabarru/article/view/13945%0Ahttps://journal.uir.ac.id/index.php/tabarru/article/download/13945/5574
Turmudi, M. (2016). Manajemen Penyelesaian Pembiayaan Bermasalah Pada Lembaga Perbankan Syariah. Li Falah: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(1), 95. https://doi.org/10.31332/lifalah.v1i1.477
Umar Abdullah. (2023). Pengaruh Kredit Usaha Rakyat Syariah Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Vinatra, S. (2023). Peran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) dalam Kesejahteraan Perekonomian Negara dan Masyarakat. Jurnal Akuntan Publik, 1(3), 1–08.